صفحه اصلی
نقشه سایت
تماس با ما
مقام معظم رهبری
ریاست جمهوری
پایگاه دولت
پایگاه مجلس
EN
جهش تولید؛
با مشارکت مردم
!!!b1!!!
!!!b1!!!
درباره ما
معرفی استان
تاریخچه و سیر تکامل تعاون
هدف و ظرفیت های قانونی
وظایف و ماموریت های سازمان
فعالیتها و برنامه های سازمان
اساسنامه سازمان
ساختار اداری
ادارات و واحدهای ستادی
مدیر استان
معاونت اداری و مالی
معاونت فنی و بازرگانی
نظامهای بهره برداری
اداره حسابرسی
اداره خدمات فنی و کشاورزی
اداره بازرگانی و بازار یابی
اداره امور عمومی
اداره آموزش
واحد روابط عمومی
واحد حقوقی
واحد حراست
واحد برنامه ریزی
واحد فناوری اطلاعات
واحد امور مالی
واحد امور تشکلها
مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه
مسئول دفتر مدیر
ادارات شهرستانی
اداره تعاون روستایی شهرستان بهشهر
اداره تعاون روستایی شهرستان ساری
اداره تعاون روستایی شهرستان قائم شهر
اداره تعاون روستایی شهرستان سوادکوه
اداره تعاون روستایی شهرستان بابل
اداره تعاون روستایی شهرستان بابلسر
اداره تعاون روستایی شهرستان آمل
اداره تعاون روستایی شهرستان محمودآباد
اداره تعاون روستایی شهرستان نور
اداره تعاون روستایی شهرستان نوشهر
اداره تعاون روستایی شهرستان تنکابن
اداره تعاون روستایی شهرستان رامسر
اتحادیه های استانی
اتحادیه تعاونی روستایی استان مازندران
اتحادیه شرکتهای تعاونی تولید روستایی استان
اتحادیه شرکتهای تعاونی کشاورزی دامداران استان
اتحادیه شرکتهای تعاونی کشاورزی زنبورداران استان
اتحادیه شرکتهای تعاونی کشاورزی گل و گیاه استان
اتحادیه شرکتهای تعاونی کشاورزی مرغداران استان
اتحادیه های شهرستانی
اتحادیه شرکتهای تعاونی روستایی شهرستان آمل
اتحادیه شرکتهای تعاونی روستایی شهرستان بابل
اتحادیه شرکتهای تعاونی روستایی شهرستان بابلسر
اتحادیه شرکتهای تعاونی روستایی شهرستان بهشهر
اتحادیه شرکتهای تعاونی روستایی شهرستان نکا
اتحادیه شرکتهای تعاونی روستایی شهرستان تنکابن
اتحادیه شرکتهای تعاونی روستایی شهرستان رامسر
اتحادیه شرکتهای تعاونی روستایی شهرستان ساری
اتحادیه شرکتهای تعاونی روستایی شهرستان قائم شهر
اتحادیه شرکتهای تعاونی روستایی شهرستان محمودآباد
اتحادیه شرکتهای تعاونی روستایی شهرستان نور
اتحادیه شرکتهای تعاونی روستایی شهرستان نوشهر
میز خدمت الکترونیک
میزخدمت الکترونیک (ویژه ارباب رجوع)
بسته اطلاع رسانی مرتبط با خدمت
شفافیت
انتشار مجوزهای اعطایی برای کسب و کارها
انتشار اطلاعات تفصیلی هزینه کرد سالانه دستگاه
انتشار اطلاعات قابل استفاده برای کسب و کارها
انتشار جزئیات مرتبط با قراردادها
انتشار فهرست مناقصات و مزایدات
سامانه ها
سامانه خرید و فروش محصولات کشاورزی (ساتراپ)
سامانه انبار محصولات
سامانه تنظیم بازار میوه شب عید
سامانه نهاده پخش (نپ)
سامانه آموزش
سامانه ثبت شکایات مردمی
سامانه جامع آماری
ارتباط با ما
منشور اخلاقی سازمان
منشور حقوق شهروندی
نظرسنجی
اطلاع رسانی مرتبط با خدمات ارباب رجوع
اطلاع رسانی دستگاه
آموزش
آموزش کارکنان
آموزش تعاونیها
پشتیبانی از افراد کم توان
صفحه خوانی برای افراد کم بینا و نابینا
پنجره خدمات
خدمات شناسنامه دار
معرفی خدمات
درخواست خدمات
دوباره تلاش کنید
سخن روز /
لزوم اتخاذ رویکرد نوین بازمهندسی و نوسازی شبکه تعاون روستایی کشور
لزوم اتخاذ رویکرد نوین بازمهندسی و نوسازی شبکه تعاون روستایی کشور
1397/09/18
معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور
واقعیت این است که ادامه روند و کارکردهای پنج دهه گذشته اتحادیههای استانی- شهرستانی و عینیت تامه استهلاک زیربناها به موازات فرسایش شدید فعالیتها، ضرورت تسریع در اصلاح ساختارها، مدیریت بهینه نیروی انسانی، بهبود کارایی و بازمهندسی و نوسازی شبکه تعاون روستایی کشور را الزامی ساخته است. در شرایط فعلی، شبکه تعاون روستایی کشور همگرایی حداقلی با نیاز بخشهای تخصصی و سیاستهای بخش داشته و بواسطه فربهی ساختار، در مسیر هم افزایی با سایر اندامواره های موجود در نظام کشاورزی کشور قرار ندارد.
تغییر کارکرد اتحادیههای شهرستانی و استانی از حالت هرمی، سلسله مراتبی و انتزاعی حاضر به سیستم زنجیرهای و شبکهای درچهارچوب قانون و رفع مغایرتهای قانونی، با تأکید بر حذف لایههای غیرقانونی و غیرضروری نظیر اتحادیههای شهرستانی و اتحادیههای استانی و تعریف دو حوزه صف و ستاد در شبکه، یقینا به اصلاح ساختار و چابک سازی شبکه و تعیین تکلیف تعاونیهای غیرفعال و راکد (فعال سازی –ادغام –انحلال)خواهد انجامید . وضع کنونی ساختار 4 سطحی شبکه شامل (اتحادیه ملی، اتحادیههای استانی، اتحادیههای شهرستانی و تعاونیها) بمثابه میراث تاریخی به جا مانده از گذشته، با درک تحولات امروزین محیطی، نیازمند بازنگری ساختاری-کارکردی است.این ساختار با ساختار پیش بینی شده شبکه در قانون نیز در تعارض آشکار چرا که بر اساس قوانین موضوعه می بایستی به ساختار 3 سطحی شبکه شامل شامل( اتحادیه های ملی، اتحادیه های منطقه ای و تعاونی های روستایی) دست مییافتیم.
بنابراین باید بپذیریم که در اصلاح کارکردها و ساختار شبکه عقب افتادگی یا "تاخر فاز" داشتهایم. ایضا" در زمینه سایر ساختارها هم، با چنین مسئلهای مواجهیم، بعنوان مثال نیمرخ نظام نظارتی تعاونیها و اتحادیهها در قانون عبارتست از3 سطح ( اتحادیه ملی نظارت و هماهنگی، اتحادیه نظارت و هماهنگی منطقه ای و تعاونیهای روستایی )که متاسفانه بصورت نیم بند در سطح اول متوقف شده و در سطح دوم نیز تشکیلاتی ناقص راه اندازی شده است. ازسوی دیگر، در چشم انداز پیش بینی شده قانون، ضروری است تا در کنار اتحادیه ملی روستایی و کشاورزی کشور (بند 1 ماده 134)، اتحادیههای منطقه ای تعاونیهای بازرگانی تشکیل شود که تا کنون این مهم نیز به انجام نرسیده است.
ضرورت امروزین دیگر، تشکیل اتحادیه های تخصصی است که روند تشکیل آنها به کندی پیش رفته، مالا باید گفت که ساختارهای موجود در شبکه نیاز به بازمهندسی جدی دارد. از این روی که در هنگام تکوین شبکه، مجریان و مسئولان وقت؛ ساده ترین و کم دردسر ترین راه را برای شکل گیری شبکه برگزیده اند که همانا ملهم از جغرافیای سیاسی داخل کشور و تبعیت از مرزبندی های مرسوم شهرستانی –استانی و تشکیل اتحادیه های شهرستانی، استانی و ملی بودهاست. جدا از اینکه در 5 دهه گذشته مرزهای استانی و شهرستانی در کشور کاملا تغییر نموده باید عنوان نمود که این سطح بندی ابتدایی ترین تکنیک ایجاد یک ساختار سلسله مراتبی ملی محسوب شده و نا کارآمدی خود را به کرات به اثبات رسانده است. برهمین اساس، آمایش تولید کشاورزی و نظام خدمات رسانی بازار در حوزه های آبخیز و دشت های حاصلخیز کشور تابعیتی از مرزبندی استانی-شهرستانی ندارد. در شرایط حاضر کشور دارای (307) اتحادیه تعاونی روستایی شهرستان، (31) اتحادیه تعاون روستایی استان، (117)اتحادیه کشاورزی استانی ، (47)اتحادیه تعاونی تولید شهرستان، (25)اتحادیه تعاون تولید استان و (10)اتحادیه های ملی هستیم که اصولا چنین ساختاری در دنیا منحصربفرد بوده و نشان از نوعی بی نظمی و آنارشی در بیش از 600 اتحادیه و کارکردهای پرهزینه این نهادها دارد. پرداختن مداوم به سیاست استحاله و دگردیسی تدریجی اتحادیههای روستایی و کشاورزی ، شهرستانی و استانی به اتحادیههای منطقه ای و ادغام آنها در یکدیگر (مواد 60 و61 قانون)، در راستای اتخاذ "راهبرد شبکه منطقه ای" که رشد و توسعه هماهنگ را از طریق روابط مکمل و پیوندهای سازمان یافته روستایی – شهری در سطح مناطق مختلف کشورتوصیه می کند، نیاز به پشتوانه نظری و کنش تجربی همه آنانی دارد که دل در گروی ارتقای تدریجی، بازمهندسی و پایداری شبکه تعاون روستایی کشور دارند.
از این روی از همه فعالین، مدیران و مسئولین شبکه تعاون روستایی کشور انتظار میرود تا در این راه دشوار؛ سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران را یاری دهند.در این زمینه ما نیازمند شناخت انواع پیوندهای موجود بین نقاط روستایی و شهری و ارائه تحلیل و در نهایت شناخت مناطق متعدد هستیم. بموجب این راهبرد طراحی ساختار به اتحادیههای شهرستانی و استانی در دنیای ارتباطات ماهواره ها و تکنولوژیهای نوین مالی معنی ندارد. بلکه جریانهای مختلف کالا، نیروی انسانی، خدمات، منابع مالی، زنجیره حمل و نقل درون منطقه ای و مانند آن است که به صورتی شبکهای به فضای زیستی شبکه تعاون کشور شکل میدهد. فضایی که نه تنها سنخیتی با فضای منفعل ، مفعول و عکسالعملی امروزین شبکه تعاون روستایی کشور ندارد بلکه عاملی مهم در فرآیند بدست گیری ابتکار عمل و توسعه آتی شبکه به شمار میآید.
تعداد مشاهده خبر
22
بار
تصاویر مرتبط
RatingTitle
:0 :0
مشاهده نظرات
(
تعداد نظرات
0
)
نظرات کاربران
ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
کد امنیت
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به
سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران
می باشد.
Powered by
Dorsa
Portal