مقدمه :
حراست کل کشور با درک بازنگری به دستاوردهای گذشته و بررسی عملکرد
چندین ساله حراستها به منظور ایجاد وحدت رویه در حراستها، ارتقاء بهره وری
مجموعه حراستها و بالا بردن ضریب امنیتی دستگاه اداری کشور تهیه و شرح
وظائف جامع حراستها بعنوان اولویت اول مورد توجه قرارداده است. که بدین
منظور پس از بررسی و مطالعه ابعاد موضوع نهایتا" شرح وظایفی که تبیین کننده
اهداف ، مأموریتهای کلان و شرح وظایف حراستها می باشد تنظیم گردید.
آئین نامه شرح وظایف حراستها با توجه به ماده واحده قانون مصوب 12/2/68
مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص معاونت پرسنلی حراستها و آئین نامه تنظیم
شده از سوی سازمان امور اداری واستخدامی کشور و ابلاغ آن توسط معاون محترم
ریاست جمهور و دبیرکل سازمان مزبور طی نامه 1795/س/3 مورخ 22/10/70 به کلیه
مسئولان دستگاههای اجرایی در 28 ماده و 8 تبصره تنظیم گردیده و سعی گردیده
که ضمن جامعیت داشتن در خصوص تبیین مأموریتهای حراستها قابلیت اجرایی در
تمامی محیطها با ویژگیهای هر محیط را دارا باشد.
شرح وظایف حراستها: شرح وظایف کلی دفاتر حراست در برگیرنده موضوعات ذیل بصورت مشروح می باشد:
1- حفاظت فیزیکی ، اسناد وIT شامل: - پیش بینی و پیشگیری از تحرکات ضد امنیتی از قبیل تجمع، تحصن،اعتصاب،اغتشاش و تظاهرات.
- طبقه بندی حفاظتی اماکن و تأسیسات تحت پوشش دستگاه با هماهنگی مراجع ذیربط و حفاظت از آنها و سیستمهای سخت افزاری IT .
- تهیه طرحهای حفاظتی و صدور دستورالعملهای لازم و نظارت بر اجرای آنها.
-
تهیه دستورالعملهای حفاظتی جهت حفظ و نگهداری اسناد طبقه بندی شده و
نظارت بر حسن اجرای آن اعم از اسناد مکتوب،اطلاعات نرم افزاری رایانه.
- نظارت و کنترل تردد کارکنان و مراجعان به دستگاه ، تأسیسات و اماکن طبقه بندی شده.
- صدور کارت شناسایی و مجوز تردد و رعایت تدابیر لازم بمنظور پیشگیری از هرگونه سؤ استفاده و جعل.
- ارائه مشاوره امنیتی و خدمات اطلاعاتی لازم به بالاترین مقام اجرایی دستگاه ذیربط.
2- حفاظت پرسنلی :- تعیین مشاغل حساس محیط براساس خط مشی اعلامی مراجع ذیصلاح.
-
بررسی صلاحیت و اعلام نظر جهت انتصاب و تصدی افراد در مشاغل حساس و یا
اعزام به خارج از کشور براساس دستورالعمل های اعلامی مراجع ذیصلاح.
- شناسایی تخلفات عمده ،زمینه ها و مکانیزم انجام آن جهت ارائه به مراجع ذیربط.
- ارائه مشاوره امنیتی و خدمات اطلاعاتی لازم به بالاترین مقام اجرایی دستگاه ذیربط.
- ایجاد دبیرخانه و بایگانی محرمانه و دریافت ، ثبت و صدور کلیه نامه های طبقه بندی شده دستگاه ذیربط.
- تشکیل پرونده حفاظتی مدیران و کارکنان و ایجاد بایگانی محرمانه.
- کنترل و نظارت به حضور و اشتغال اتباع بیگانه و خارجی در محیط براساس ضوابط اعلامی مراجع ذیصلاح.
- شناسایی عناصر متعهد و تلاشگر جهت رشد و ابقای آنان در محیط.
3- تجزیه و تحلیل خبر و اطلاع رسانی:
- کسب و پرورش اطلاعات و اخبار محیط اعم از اخبار سیاسی، اقتصادی،فرهنگی، اجتماعی و انعکاس آنها به مدیریت دستگاه و مراجع ذیصلاح.
نکته:
حراستها مجاز به انجام اقدامات اطلاعاتی از قبیل دستگیری،بازجویی،شنود
تلفن،تعقیب ومراقبت،ورود پنهان،میکروفن گذاری،و سانسور نامه ها نمی باشند.- جمع آوری اخبار محیطی از طریق همکاران سازمانی و اداری و ایجاد شبکه جمع آوری و ایجاد ستاد خبری وصندوق پستی.
- ارائه مشاوره امنیتی و خدمات اطلاعاتی لازم به بالاترین مقام اجرایی دستگاه مربوطه.
- بررسی نتایج اقدامات دستگاه متبوع جهت ارائه به سلسله مراتب.
- جمع بندی اخبار و اطلاعات محیط و تهیه بولتن.
- برگزاری گردهمائیهای نوبه ای ، برنامه های آموزشی در جهت هدایت و ارتقاء کیفی حراستهای تابعه.